marți, 22 februarie 2011

Rasaduri de rosii, soiul Money Maker

35 comentarii
   Am cautat prin magazinele mele un soi extra timpuriu,sau macar timpuri, de rosii,pentru cultura in solar,dar nu am gasit decat soiul Money Maker, care la mine pe plic este semitimpriu, pe net scrie ca ar fi timpuriu.
  Sa vedem cateva date despre soi:
 
MoneyMaker este un soi timpuriu, bogat in fructe de marime mijlocie. 
    Rosiile(tomatele) cer multa lumina, mai ales in rasadnita si solarii. Au nevoie de multa hrana, de aceea trebuie cultivate in soluri fertile, ingrasate treptat cu ingrasaminte naturale.
    Pentru cultura de vara, semanatul in rasadnita se face la inceputul lunii martie. Cand a trecut pericolul brumelor tarzii de primavara, incepand cu mijlocul lunii mai, rasadurile de tomate se pot planta in gradina. 
    Legatul de arac sau de spalier se face pe masura ce tufele se incarca cu rod si devin mai grele. Legarea se face cu sfori, fasii de carpe sau alt material textile, imediat sub frunze, inconjurand tulpina in asa fel incat fructele sa aiba loc sa creasca. 
   Copilitul, ruperea lastarilor crescuti sub frunzele principale, se face imediat ce acestia apar, pentru o buna dezvoltare a fructelor. Se pot lasa 1-2 lastari la tufa, din cei care apar in preajma primului ciorchine de fructe, pentru cresterea productiei.
 Sol: fertil, ingrasat cu ingrasaminte naturale
Sadire: Martie - April in Ghivece/Ladite/Rasadnite
Repicarea: April
Temperatura de germinare: 18 - 22 °C
Perioada de germinare: 8 - 14 zile


   Asa ca,am trecut la treaba si am semanat in jur de 50 de seminte. Am folosit ghivece de ziar si ceva coli,rebuturi, ca nu am mai avut presa ( nu ma omor cu cititul lor), tot pamant preparat de mine,nu cumparat.Le-am etichetat ,le-am udat , le-am acoperit cu folie si gata. Eu nu le mai repic, deoarece am pus cate 2 seminte in fiecare ghiveci. Cand am sa le mut in solar, am sa le pun cu tot cu ghiveci. Astep sa rasara.


 Fiind zapada afara,nu pot continua cu straturile lasagna. Astept sa se ia zapada, sa adun frunzele uscate din padure.
Mai vorbim.

Gradinariti cu dragoste!

35 de comentarii:

  1. in afara de ghivecele tale de hartie, mi-ai mai dat o idee minunata cu cutiile alea de la prajituri. o sa seman in martie seminte de lobelia, ca alea de le-am pus deunazi fara acoperis nu dau semne de vitalizare.

    RăspundeţiȘtergere
  2. Eu am cumparat gogosi,de multe ori,numai pentru cutii.
    Lobeliile sunt atat de fitzoase,de nu mai stiu de capu lor.Ies,sunt mici,mici,mici,se ridica greu,multe isi dau ochii peste cap,dar ce sa facem sunt frumoase.Ale mele cresc atat de greu,de parca nici nu-mi vine sa pun baza pe ele.
    Mai vorbim.

    RăspundeţiȘtergere
  3. Si eu am tot cautat ceva soiuri bune de rosii, imi spusese un unchi de-al meu despre un soi grozav care rodeste bine si este rezistent la boli, dar a cumparat seminte cu 3000 lei vechi bucata (asta se intampla in urma cu ceva ani).Anul asta am cautat iar, atat in magazine de specialitate cat si la supermarketuri tip Bricostore,Practiker si gaseam cam aceleasi seminte:buzau,etc...nici nu mai stiu denumirea, asa incat am dat searchuri si pe net. Si am gasit diverse firme care vand produse pentru sere, solarii si seminte profesionale.Eu am comandat de la Marcoser, o firma din Galati, atat nailon cat si un plic cu seminte de tomate soiul Tolin F1. Aseara am pus si eu in jardiniere cateva seminte si, astept sa rasara :).

    RăspundeţiȘtergere
  4. Am studiat soiu,dar vad ca este un hibrid.Cred ca l-ai luat pentru fructele mari.Eu am vrut sa gasesc un soi extra timpuriu,dar fara sa fie hibrid.Si,acesta a fost singurul care l-am gasit.Anul trecut am folosit si eu un soi rezistent la mana Mirto,tot un hibrid.Nu m-a dat peste cap,de nici o culoare.
    Anul acesta,vreau "sa-mi salvez gradina" si nu mai pun soiuri hibride.Chiar am cautat seminte pastrate de femei,de la niste rosii gustoase,dar pana acum nu m-am ales decat cu promisiuni.Poate or sa apara.
    Acum tinem legatura si daca o sa fim multumite,mai punem si la anul,daca nu,altele.
    Daca vrei,sa mai pui cateva seminte si sambata dupaamiaza,sau luni dimineata, cand e luna propice pentru plante cu seminte si fructe,sa vezi diferenta.
    Mai vorbim.

    RăspundeţiȘtergere
  5. Explica-mi si mie termenul ”hibrid” , te rog.

    RăspundeţiȘtergere
  6. Buna Mihaela!
    Soiurile hibride sunt soiurile rezultate din incrucisarea a doua soiuri diferite,un fel de corcitura.Insa,daca vrei sa recoltezi seminte de la fructele sau legumele acestor soiuri,pentru a pune in pamant la anu',nu va mai iesi aceeasi recolta ca anul acesta.Acum,eu nu stiu daca sunt modificate genetic,dar stiu ca unde isi "baga omul coada"cum se spune,nu prea e bine.Si am vazut anul trecut la rosiile care le-am cultivat Mirto F..,tot un hibrid,aveau forme frumoase,culoare frumosa,foarte tari,se si pastrau tari foarte mult,dar nu aveau gustul de rosie de tara,buna de salata.Mai gustoase au fost cherry,dar fiind atat de mici,parca erau greu de manevrat.
    Nu stiu daca te-am lamurit,dar sa-mi spui daca ai alta parere.
    Mai vorbim.

    RăspundeţiȘtergere
  7. Eu am pus deja si din seminte pastrate din anii anterior rasaduri, dar am vrut sa incerc si ...de la pomul laudat . Poate vor fi bune macar de suc .
    M-ai lamurit cum e cu hibride, multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
  8. Buna! Anul acesta am facut pt prima data solar. Il las deschis de la 9 pana seara la 8 cu toate acestea rosiile sunt inflorite de mai bine de 2 saptamani dar nu rodesc.Ce credeti ca ii de facut?

    RăspundeţiȘtergere
  9. Draga Lilioara, solarul este deschis la ambele capete? Trebuie sa ai o buna aerisire si posibilitatea de a intra albinutele pentru polenizare. Eu am si deschidere pe laterale si tot e greoaie polenizarea.Trebuie sa ai rabdare, sigur o sa apara si rosiutele. In solar, daca preferi agricultura ecologica, ai rosii mai putine , dar sanatoase. Nu stiu la tine, dar la noi, din cauza ploilor, au inceput sa se maneasca prin gradinile vecinilor. Eu le stropesc intr-una cu zeama de urzica si tataneasa si pe cele din solar si pe cele din gradina si, deocamdata, sunt sanatoase si frumusele.
    Deci nu-ti face griji decat de aerisire si copilire ca, daca sunt inghesuite se pot imbolnavi si in solar.
    Te mai astept cu intrebari si sugestii :)

    RăspundeţiȘtergere
  10. Dragele mele prima data citesc acest blog si sunt incantata,mai ales ca e vorba de rosii.In fiecare an incerc rosii poate gasesc un soi mai rezistent la boli. Anul acesta am nimerit unsoi romanesc Buzau 1600. Am luat 50 fire la cuburi(nu am gasit seminte) Sunt multumita ,sunt mai inalte ca mine,rezistente la boala si la seceta (eu fiind din jud.Galati).Dar m-am tinut de ele,(stropit ,plivit,copilit).Nu am folosit substante ecologice ca anul trecut am dat gres cu ele..Mai am si alte soiuri.Am si 30 de fire cu Money Maker ,din tot ce am (cam 350 fire) acestea s-au imbolnavit primele,la anul nu le mai pun,si nici nu sunt timpurii ,sunt verzi inca ,din soiul Buzau mananc deja .Sunt si micute .Mai revin cu placere.

    RăspundeţiȘtergere
  11. Draga Anonim, am auzit si eu de soiul acesta, dar nu stiu daca este cumva hibrid, daca nu, ai posibilitatea sa iti opresti seminte. Daca nu gresesc, am vazut seminte din acest soi, dar in plicuri cu cantitati mari, de mii de seminte, cred ca pentru producatorii de rasaduri.Rasadurile de Money Maker nu prea s-au facut cum mi-ar fi placut si de aceea am pus mai multe din alte soiuri : inima de bou, roz, pitice si nici nu mai stiu denumirea la ele.
    Cu stropitul, eu incerc anul acesta sa nu folosesc deloc chimicale si pana la ora aceasta am reusit. Sper si in continuare.
    Dar pui multe fire, ce faci cu atatea, ai familie numeroasa, sau iti place sa ai multe?
    Daca ai vreo reteta de bulion mai smecher :)), sa mi-o dai si mie. Sunt o fana a colectiilor de retete.
    Multumesc de vizita si chiar te mai astept!

    RăspundeţiȘtergere
  12. Draga Vasi s-ar putea Buzau 1600 sa fie cum zici tu hibrid, si daca nu gasesc de cumparat atunci depind de acea persoana si voi lua la cub.Am spus sunt grozave.Cu bulionul nu am reteta speciala ,dar noi rosiile date prin masina lle punem intr-un sac de rafie legam la gura si atarnam de un copac,se scurg f. frumos(curge o zeama limpede).Mai revin cu placere .

    RăspundeţiȘtergere
  13. Doamne, metoda asta nu am mai auzit-o pana acum. Pai trece pulpa rosiilor prin sacul de rafie?
    Eu fac in portii mici, le oparesc, le iau pilitele si le dau prin blender.
    M-am interesat si soiul Buzau 1600 nu este hibrid, asa ca poti opri seminte si, cred ca am zis la toate fetele care s-au laudat cu rosii frumoase, 10 seminte si pentru Vasi :))
    Vreau sa scriu un articol despre cum se recolteaza semintele, ca si aici sunt niste secrete.
    Te mai astept cu drag!

    RăspundeţiȘtergere
  14. Cum facem sa-ti trimit niste seminte de rosii adevarate..Aurora se numesc?!Ma gandesc ca prin posta ,printr-un plic,,ce zici? pup!

    RăspundeţiȘtergere
  15. Lucia, ai adresa de mail? Daca da, poti sa mi-o dai, o memorez si o sterg din comentarii. Acolo am sa-ti dau adresa mea.
    Daca nu ai imi spui si ti-o dau aici si o strerg dupa aia.
    Nu am soi din acesta.

    RăspundeţiȘtergere
  16. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundeţiȘtergere
  17. buna.am auzit ca rosiile unirea sunt cele mai buneeee sunt romanesti sisunt ffff gustoaseeeeee.

    RăspundeţiȘtergere
  18. scuze am uitat sa intreb cunoaste cineva aceest soi de rosii [unirea],ce fel crestere au va rog spuneti-mi si mie va rooooog.

    RăspundeţiȘtergere
  19. Nu am avut niciodata acest soi Unirea, acelasi lucru am auzit si despre soiul Aurora.
    Daca, dintre cititorii nostrii cunosc, ii rog sa scrie tot ce stiu :))) Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  20. Cultura tomatelor nu este mare filozofie, trebuie sa ai experienta, deci mai muuulte incercari.Eu , in timpi am reusit sa-mi stabilesc cert soiurule de rosii retinand seminte din culturile EXPERIMENTATE anterior (3 - 5 ANI). Acum am rasaduri de 4 - 5 cm la rasadnita, pe care le voi rasadi in cca o saptamana.
    AM DEJA CLIENTII MEI CARE ABIA ASTEAPTA SA LE DAU RASADURI, CRED CA NU POT FACE FATA SOLICITARILOR, CA S-AU CONVINS DE VALOAREA SOIURILOR DIN ANII TRECUTI.
    PENTRU CERTITUDINEA RECOLTEI, PREVENIREA UNOR BOLI SI CALITATEA PRODUSELOR LE DAU INDICATII SCRISE CE TREBUIE FACUT, CA LUCRARI MINIME, FARA INGRASAMINTE CHIMICE SI OBTINEREA DE PRODUSE CERT ECOLOGICE, unii vecini se supara ca nu apuca rasaduri si produse. AM O SUPRAFATA DE TEREN DESTUL DE REDUSA. (0722539616)

    RăspundeţiȘtergere
  21. Anonim,
    Multumesc pentru comentariu si te rog frumos sa imi spui,daca ar fi sa pui in ordinea masurile importante de care trebuie sa tii cont in cultura rosiilor in solar, care ar fi primele trei, dupa tine. Asta daca vrei :))
    Numai bine!!

    RăspundeţiȘtergere
  22. Iti multumesc pt, raspuns-iti scriu aici pt. ca invat sa-mi fac un blog.Se poate ride sau......iti spuneam de rosii au deja doua virfuri le-am pus o sirma de sustinere longitudinal e greu sa le rup acum totul este ok sint atenta la temperatura si umiditate anul trecut cind am inceput am folosit substante chimice -intr timp am invatat cum sa incerc ecologic-te-am descoperit imi esti de mare ajutor sper sa invat mai multe despre blogguri-imi este mai usor pe mail(asa vorbesc cu baiatul student in ANGLIA) un mic lucru am pus la fiecare rasad o bucatica mica de cupru in pamint(model frantuzesc)Cu respect ALINA

    RăspundeţiȘtergere
  23. Alina, am auzit de metoda cu firul de cupru dar nu am pus-o niciodata in aplicare.
    Despre rosii,ce sa zic, stiti voi mai bine cum le aranjati in solar.
    Cred ca suntem de aceasi varsta daca si tu ai un baiat student,ca mine ( eu am 2 baieti :)).
    Blogul nu este greu de facut, dar trebuie sa ai grija de el, ca de un copil :))
    Ne mai auzim, iar daca iti faci blog sa ma anunti.
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  24. incercati rosiile gorcka f1 {hibrid} un gust si o aroma ceva fenomenal . cu incredere!!! scump da bun.

    RăspundeţiȘtergere
  25. Nu am auzit de soi, dar ma voi interesa.
    Multumim!

    RăspundeţiȘtergere
  26. despre inima de bou ce stiti? este soi hibrid? mari

    RăspundeţiȘtergere
  27. Mari,
    Inima de bou, este un soi, nu hibrid si este nemaipomenit.
    Nu ar trebui sa lipseasca din nici o gradina de legume.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  28. multumesc de raspuns si de precizare! da, sunt f gustoase! dar rosiile galbene? am auzit ca sunt modificate genetic, e adevarat? mari

    RăspundeţiȘtergere
  29. Mari,
    Rosiile galbene si cele portocalii sunt foarte dulci si bune, poate mult mai dulci decat multe alte soiuri de culoare rosie. Nu sunt modificate genetic, chiar sunt soiuri de la care poti sa iti pastrezi propriile seminte. In cazul in care le cumperi ca fiind hibrizi( dar asta se specifica pe plic), atunci nu mai poti pastra seminte pentru ca iti vor iesi plante debile.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  30. servus,am o problema, am niste mici,microscopice larve,purici ,nu stiu cum sa le zic, niste chestii minuscule portocalii,care se grupeaza pe fata si la marginea frunzei de rosie si am vazut ca s a extins si la frunza de telina..am dat cu calypso si am vazut ca au disparut.stii cumva ce este?? merci frumos.

    RăspundeţiȘtergere
  31. am pus soiul Mano,cica e un soi de rosie pentru cultura in camp, gen pitic ai idee cum e ?rodul e mic,cam 50 grame,nu??e prima oara cand pun rosii,si mai am ceva tomate portocalii si din alea cu par :) capatate de la un vecin.. habar nu am care e diferenta de ingrjire..un sfat, please... :))merci mult.

    RăspundeţiȘtergere
  32. Anonim, nu am avut soiul Mano niciodata, dar ca orice rosie, se ingrijeste la fel, sunt sigura. Pe acest blog vei gasi multe sfaturi pentru cultura rosiilor, important este sa dai o cautare, dar nu vei gasi sfaturi de stropiri cu chimicale, pentru ca nu folosim. Larvele acelea care zici s-ar putea sa fie oua de ceva fluturi sau insecte care se vor dezvolta ulterior, n-am idee, dar daca zici ca au plecat, nu le mai baga in seama, o sa mai apara tot felul de vietati prin gradina ta, ca asta este natura :(
    In bara din dreapta, la postarile populare vei vedea tocmai aceste articole cu sfaturi gata scrise si rascomentate de unde poti sa tragi ceva concluzii.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  33. multumesc frumos!!s-au topit efectiv cand am dat cu Calypso pe ele:)

    RăspundeţiȘtergere
  34. te rog mult ,ajute-ma,am pus o intrebare aseara ref mulci ,unde pot gasi raspunsul?nu mai stiu unde am scris exact.eram ff obosita si nu am salvat link ul..merci mult.

    RăspundeţiȘtergere
  35. Alexandra ti-am raspuns la postarea cealalta dar uite aici alte articole despre mulci :
    http://vasi-gioni.blogspot.ro/2012/07/cum-se-pregateste-un-mulci-de-fan-sau.html
    http://vasi-gioni.blogspot.ro/2011/03/mulcirea-o-activitate-importanta-in.html
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere